Hogyan készíts Messenger chatbotot?
A chatbot készítés bonyolult.
Ebben az útmutatóban leírok mindent, ami ahhoz kell, hogy sikeresen felépítsd az első chatbotod.
Sőt, ennél még továbbmegyek, hiszen megmutatom azt is, hogyan tudsz folyamatokat automatizálni, feliratkozókat gyűjteni és értékesíteni.
Ez az útmutató több, mint 7400 szót és 55 000 karaktert tartalmaz és nincs benne felesleges mondat.
A szerzőről
Szia, Baranyi Gábor vagyok.
2011-ben ismerkedtem meg a marketinggel és hoztam létre első weboldalam.
Családom cége, amely egyedi kutyafelszerelések gyártásával foglalkozik, elég gyorsan piacvezető lett kategóriájában.
Innentől kezdve nem volt kérdés, hogy mivel fogok foglalkozni.
2017 áprilisában ismerkedtem meg a Messenger chatbotokkal.
Mondanom sem kell, hogy nem hittem a szememnek, mikor kipróbáltam és rájöttem, mit lehet kihozni ebből az eszközből.
Szinte azonnal indítottam is egy kampányt, szereztem pár szász feliratkozót és persze jöttek a vásárlók is.
Szerencsés vagyok, hogy itthon elsőként tudtam eredményeket és esettanulmányokat hozni a témában.
Ezután lehetőségem volt 180 ember előtt előadni a tudományom és éltem is vele.
Ott helyben indítottam el egy villámkampányt és pár óra alatt 110 új vásárlót szereztem, 10% feletti konverzióval.
Most megmutatom, mit tanultam az elmúlt két évben.
1. FEJEZET
Hogyan alakítsd ki a stratégiád?
Mi az a chatbot és miért hasznos?
Hogyan kezdj neki a tervezésnek és milyen stratégiát alkalmazz?
Hogyan fog beépülni a meglévő stratégiádba?
Milyen eszközökön tudod alkalmazni a chatbotot?
Ebben a fejezetben, ezt vesszük górcső alá.
Mi az a chatbot?
Miért a chatbot?
Sajnos még 3 év után sincs tisztázva, hogy mik a Messenger chatbotok fő előnyei, ezért összeszedtem a legfontosabbakat, a teljesség igénye nélkül.
Kapcsolatépítés

Interaktivitás
Egyszer megkérdeztem 737 feliratkozómat, hogy mi a véleményük a chatbotos ügyfélszolgálati rendszeremről, akkor nagyon sokan az interaktivitást emelték ki.
Magyarul, hogy a chatbot azonnal választ ad nekik. Ez nemcsak a felhasználó szempontjából előnyös, hanem a marketing folyamatainkat is egy új szintre tudja emelni.

Olcsóbban tudunk hirdetni
A Facebook nem szereti, ha elviszed a látogatót a platformjáról. Ha viszont egyből Messengerbe irányítod, akkor úgy hálálja meg, hogy olcsóbb lesz a hirdetésed.
Erre később még visszatérek.

Több csatornás kommunikáció

Magas megnyitási és átkattintási arányok

Miért a Messenger?
- 1,3 milliárd ember használja havi szinten
- Magyarországon 4,1 és 5,5 millió közé teszik a userek számát
- 300 000 aktív bot
- 20 milliárd üzenetváltás történik az emberek és a vállalkozások közt havonta
Miből áll egy chatbot?
Miből áll egy cég?
Miből áll a marketing?
Miből áll egy chatbot?
Folyamatokból és tartalomból.
Milyen folyamatok találhatóak egy chatbotban?
- feliratkozószerzés
- értékeléskérés
- időpontfoglalás
- ügyfélkommunikáció
- utánkövetés
- adatszerzés
- termékkeresés
- HR folyamatok
Hogyan támogatja a felhasználó céljait?

Kalkulátorok
B2C piacon például jól működik a BMI kalkulátor, amellyel kitudod számolni a testzsír-százalékod. B2B piacra pedig jó példa, az általam készített kalkulátorok.
Többek közt kiszámolhatod a kampányod konverzióját, a hirdetésed ROI-ját, de akár a bevételed áfáját is.
Szeretnéd kipróbálni?
Akkor kattints az alábbi linkre és nézd meg élesben, hogyan működnek a kalkulátorok Messengeren!

Válasz egy kérdésre
A usernek van egy kérdése a cégeddel kapcsolatban. Ilyenkor felteszi és a bot vagy pontosan, vagy kevésbé pontosan tudja a választ.
Ilyenkor a kérdező eldönti, hogy elégedett a válasszal, vagy inkább beszél egy élő emberrel.

Értékadás
Ha egy értékes tartalommal megtudod oldani egy jelölt problémáját, vagy közelebb tudod vinni a vágyott végcéljához, akkor nyert ügyed van. Ilyenkor azonnal megszerezheted a bizalmát.
Én például igyekszem összegyűjteni a legjobb cikkeket a marketingben és ez a gyűjtemény elérhető a Messengerben is.
Ha szeretnéd megnézni élőben, akkor a chatbotom menüjéből elérheted!

Messenger, mint távkapcsoló
Képzeld el, hogy otthon elfelejtetted lekapcsolni a villanyt. Csak beírod Messengerbe, hogy villany, kapsz egy üzenetet, abban rányomsz a lekapcsolás gombra és kész.
Ugyanígy le tudod kapcsolni a Wi-fit a telefonodon, ha összekötöd Integromattal. Azt nem tudom ennek mi értelme, de lehetséges.

Emlékeztetők
Ha lefoglaltál egy időpontot, akkor kapsz egy üzenetet a megjelenés napján vagy 1 nappal előtte. Ez mind az ügyfél, mind a cég szempontjából rendkívül hasznos.
Sajnos általános probléma az, hogy nem jelennek meg az eseményen. Emlékeztetés szempontjából egyértelműen a Messengeres értesítés a legjobb.

Élmény és humor
Erre talán a legjobb példa a Gyurcsány bot. Sztorizik, viccelődik és minden fontos eseményről beszámol. Nincs olyan influencer, aki ilyen szinten használná a Messengert, mint ő. A legnagyobb hozadéka egy ilyen botnak, hogy szoros kapcsolatot építesz ki a userrel.
Egy másik példa az Agymozgató nevű chatbot. Ez a robot találós kérdéseket küld és rendkívül addiktív.
Adatvédelem
GDPR.
4 betű, amitől kirázza a cégvezetőket a hideg.
A lényegi kérdés, hogy vonatkozik-e a GDPR a chatbotra.
A rövid válasz az, hogy igen, a hosszabb kicsit bonyolultabb.
Három dolog biztos:
- Egyelőre még nincs pontosan meghatározva, milyen kötelező elemeket kell beépíteni egy chatbotba (E-mail marketingben ez már megtörtént)
- A „szakértők” még alapdolgokban sem értenek egyet
- A hazai chatbotok zöme nem felel meg a GDPR előírásainak


Az Európai Bizottság álláspontja egyértelmű
Írott és íratlan szabályok
A Facebook sok esetben világosan fogalmaz a szabályokkal kapcsolatban, viszont néha nem egyértelmű, hogy pontosan mi fér bele és mi nem.
A legfontosabb szabály, hogy ha 24 órán túl nem volt semmilyen interakció, akkor nem fognak küldésre kerülni a beállított üzeneteid.
Ez vonatkozik mind az automatikus, mind pedig az abszolút módon kiküldött broadcast üzenetekre!
Mit lehet tenni?
- Megcímkézed az üzeneteket
- Egyszeri értesítés beállítása (OTN)
- Szponzorált (fizetett) üzenetet küldesz
- SMS-t vagy E-mailt küldesz

Mi számít interakciónak?
Ha a felhasználó rákattint egy gombra vagy küld egy szöveges üzenetet.
Itt jön képbe a 24 órás szabály, ami annyit tesz, hogy kell egy ilyen interakció, mielőtt promót küldesz.
Mi történik, ha nem tartod be?
A Facebook letiltja az oldalad Messengerét, rosszabb esetben az oldalad.
Ha részletesebben is érdekelnek a szabályok, akkor kattints az alábbi linkre.
Honnan tudod, hogy egy üzenet szabályos vagy sem?
Az alábbi példában Karácsony Gergely üzenetét láthatod.
Mi a probléma vele?
Ez az üzenet semelyik címke kategóriába sem illik bele.
Nem tranzakciós, se nem fiók frissítéssel és nem is időpontfoglalással kapcsolatos üzenet.
Szponzorált üzenet se lehet, hiszen akkor ott lenne a piros nyílnál a hirdetés felirat.
Ha szeretnél, akkor nyugodtan küldj ilyen üzeneteket.
De ha véletlen elveszted a Facebook oldalad vagy annak üzenetküldési funkcióját, akkor magadra vess!

Az e-mail marketing halott?
Természetesen nem.
Az viszont tény, hogy folyamatosan csökken a megnyitási és átkattintási arány, tehát messze nem olyan hatékony, mint régen.
A számok iparáganként eltérnek, például egy B2B cég esetén megkerülhetetlen a használata.
Mi a stratégiai célom?
Hogy folyamatosan növeljem a megnyitási arányom.
Hogyan?
Képzeld el, hogy kapsz egy hírlevelet és egy napig nem nyitod meg.
Ezután kapsz egy üzenetet Messengeren, hogy kaptál egy fontos e-mailt, amit mindenképp nyiss meg.
Ezt hívjuk több csatornás kommunikációnak.
Mi lesz ennek az előfeltétele?
Olyan szoftvert kell használnod, amiben megtalálhatóak az ehhez szükséges funkciók.
Például legyen benne webhook.

Webhook
A magyar ESP-k nagy része nem tartalmaz se webhookot, se fejlett API-t.
Tehát a Webgalamb, Listamester és egyéb itthoni szoftverek használatát én nem javaslom, mert ezeket sosem fogják olyan ütemben fejleszteni, mint külföldi társaikat.
Ha ki kellene emelnem két profi hazai szoftvert, akkor az Automizyt és a Salesautopilotot javasolnám.
És akkor a mesterséges intelligenciáról nem is beszéltünk.
Jelenleg talán a legjobb választás az ActiveCampaign.
Ha érdekel az ActiveCampaign, akkor Márta Krisztián írását ajánlom, itthon ő a legjobb sales funnel specialista.
Ár/érték arányban verhetetlen és rengeteg más alkalmazással összeköthető.
A párbeszédé a jövő?
Ryan Deiss szerint igen.
Szerinte a beszélgetés az új jelölt (lead).
Magyarul nem új e-mail címeket, nem új feliratkozókat kell gyűjteni, hanem minél több beszélgetést kell kezdeményeznünk a lehetséges jelöltekkel.
Nézzük meg, mi ennek az előnye a vásárló szempontjából.

Személyes

Gyorsabb

Valós időben történik

Úgy vásárol, mintha boltban lenne

Szélesíti az értékesítési tölcséred

Rövidebb értékesítési ciklus

Chatbottal skálázható

Emberközpontú marketing
2. FEJEZET
Hogyan használd a chatbotot?
Milyen fajtái vannak a chatbotoknak?
Milyen funkciókat érdemes beépíteni?
Hogyan tudsz olyan élményt teremteni, hogy újra és újra visszajöjjenek a felhasználóid.

A chatbotok 2 fő fajtája
Alapvetően kétféleképpen tudjuk irányítani a beszélgetést:
- Gombokkal
- természetes beszédfelismeréssel (NLP)

Egy cégnek 2 fő területtel lehet problémája:
- Vevőszerzés
- Hatékonyságnövelés
- Vevőszerzésre
- Ügyfélszolgálat támogatására, automatizálásra

Irányítás gombokkal
Egy chatbotban a gomboké a főszerep.
Segítségükkel applikációszerű élményt tudsz létrehozni, programozási tudás nélkül.
3 féle gombot különböztetünk meg:
- Nagy gombok (Button)
- Gyors válasz (Quick reply)
Nem minden gombnyomás lesz egy elágazás, de minden kattintás egy konverziós pont.
A beszédfelismeréssel szemben, a gombok előnye az, hogy itt én irányítom a párbeszédet.
Hátránya az, hogy kevesebb szabadságot ad, így kevésbé lesz természetes a társalgás.
Irányítás beszédfelismeréssel
- A felhasználó felteszi a kérdését
- Az NLP beazonosítja a mondatban szereplő szavak kategóriáját
- Miután meghatározta az entitásokat, megérti a user szándékát
- A bot visszaküldi a helyes választ
Hatékonyságnövelés chatbottal
A nem hatékony cégek előbb-utóbb tönkremennek.
Ha online értékesítesz, akkor ez rád különösen igaz.
Eleinte a vevőszerzés jelenti a legnagyobb gondot, de ahogy több vevőd lesz, már el kell kezdened foglalkozni egyéb területekkel is:
- profi ügyfélszolgálat kiépítése
- folyamattervezés
- automatizálás
- HR
- mely lépések feleslegesek
- melyek automatizálhatóak
- kell-e még bele plusz lépés
- hol kapcsolódik más folyamatokhoz
Vevőszerzés chatbottal
A Messenger egy értékesítési csatorna?
Igen, mert itt is le tudod zárni a jelöltet.
Be tudod kérni tőle a címét, telefonszámát és minden adatot, ami a vásárláshoz szükséges.
Habár az adatbekérést tökéletesen tudjuk automatizálni, a bankkártyás fizetés nem megoldott Magyarországon egyelőre.
Ugyan a Stripe integrálva van a Manychattel, sajnos magyar bankszámlához nem lehet hozzákapcsolni.
Az alternatív megoldás az, ha Paypal-ra küldjük a usert és ott zárjuk le.
A chatbot nem lezárásra való.
Természetesen csak ideig-óráig, mert Kínában már autókat adnak el vele.
Egyelőre Magyarországon a best practice az, hogy kiviszed a usert a weboldaladra, ahol:
- Lezárod egy űrlappal
- Lezárod a webáruházad pénztár oldalán
Ügyfélszolgálat támogatása
Mi ez?
Ha az ügyfélszolgálatunkat szeretnénk automatizálni, akkor két lehetőségünk van:
- beszédfelismerés
- kártyás megoldás
Miért működik?
Azért mert a felhasználó azonnal választ kap.
Nincs a honlapon megszokott betöltődési idő, így sokkal jobb lesz a felhasználói élmény.
Cégünk szempontjából időt takarítunk meg, így egyre hatékonyabbak leszünk.
A kártyarendszerem közel 800 felhasználó letesztelte és 84%-uk azt mondta, hogy jobb, mint a weboldalon található megoldás.

3. FEJEZET
Hogyan építs fel egy chatbotot?
Milyen chatbotépítő alkalmazást használj?
Milyen funkciókat tartalmaz a Manychat?
Mire figyelj oda egy profi chatbot felépítésénél?

Milyen eszközökre lesz szükséged?
A jövőben kardinális kérdés lesz, hogy milyen szoftvereket használsz.
Míg egy átlagos és a legjobb hardver között 2-3X-os különbséget tapasztalunk, addig két szoftver közt ez 50, de akár 100X-os is lehet.

Chatbotépítő platform

E-mail marketing szoftver

Alkalmazás összekötő szoftver
Jelenleg a piacon számtalan alkalmazás találhtó, mellyel chatbotot tudsz építeni.
Míg a Manychat marketingeseknek, addig a Chatfuel inkább fejlesztőknek készült.
Ha a weboldaladra szeretnél egy interaktív botot, akkor a Landbot egy jó választás lehet, az Octane inkább webáruházaknak lehet jó választás, de a Mobilemonkey se rossz szoftver.
100 szónak is egy vége, én a Manychat mellett tettem le a voksom és neked is ezt javaslom.
Manychat vagy Chatfuel?


És ez még semmi.
Nemcsak az egyes folyamatok lépéseit fogod felülnézetből látni, hanem az egyes folyamatok kapcsolódási pontjait is!
Ez a Bot map.

Manychat
A Manychat felépítése hihetetlenül egyszerű, ha tudsz angolul, akkor percek alatt átlátod és megszokod.
Szerencsére Manychatre csak pár kattintás a regisztráció, tehát ezzel nem lesz gond.
Mindenképpen próbáld ki!

Audience
Ez teszi olyanná a Manychatet, mint egy CRM rendszer.
Itt rátudsz keresni egyes emberekre, de akár külön szegmensekre is.
Őket kitudod jelölni és további műveleteket végrehajtani velük.
Például megtudod őket címkézni és ennek hatására kaphatnak egy üzenetet, vagy elindulhat nekik egy automatizmus.

Üdvözlő szöveg
Az üdvözlő üzenet az, amelyet a user az indítás gomb felett lát.
A Settings menüben könnyen beállíthatod, nem kell túl gondolni.
A keresztnév használatát itt semmiképpen se erőltesd!
Később se, hacsak nem kérdezed meg és mented el egy egyedi mezőbe.


Welcome üzenet
Ez a botod legfontosabb üzenete és alapvetően határozza meg a sikert.
Ezzel találkozik a user, mikor rányom az indítás gombra és kapcsolatba kerül a botoddal.
Sajnos a legtöbb cég ezt a részt egyáltalán nem maxolja ki.
Például, ha valaki kitörli a beszélgetést és újraindítja, akkor ugyanúgy megkapja, annak ellenére, hogy már látta egyszer.
Innen is láthatod, hogy egy profi vagy egy amatőr rendszerrel van dolgod.

Általános válasz
Az általános választ akkor használjuk, ha a bot nem tudja, hogy mit kérdezett a user.
Beállíthatjuk úgy, hogy 24 óra alatt csak egyszer jelenjen meg, de ki is kapcsolhatjuk.

Nálam ez így néz ki a háttérben, ezt se kell túlgondolni.
Én még beállítottam azt is, hogyha felugrik, akkor kapjak egy üzenetet Messengerben.
Ez azért fontos, hogy minél előbb tudjak válaszolni, hiszen itt minden perc számít.

Fő menü
- lehetőséget biztosítani a leiratkozásra
- eleget tenni a GDPR egyes szabályainak
- honlapodra terelni a látogatót
- sok hasznos funkciót elérhetővé tenni

Gombok és gyors válaszok
A beszélgetéseket gombokkal (Button) és gyors válaszokkal (Quick reply) irányítjuk.
Ezenkívül még hozzájuk rendelhetünk különböző akciókat, meghívhatunk funkciókat és adatokat is tárolhatunk.
Marketingszempontból a lényeg, hogy főként ezek segítségével szegmentálunk.
A lényegi különbség a kettő közt az, hogy a gyors válasz eltűnik lenyomás után, a nagy gomb meg nem.
Ez azt jelenti, hogy a user nem tud visszagörgetni és megnézni azt, hogy mi volt a másik útvonalon.
Magyarul nem tud bekerülni kétféle szegmensbe.
Az alábbi példában különböző értékű kupont küldünk, annak megfelelően, hogy már vásárolt-e tőlünk.

A nagy gombok lehetőséget adnak, hogy olyan műveleteket hajtsunk végre, amelyeket a gyors válaszokkal nem tudunk:
- Weboldalra irányítás
- Telefonhívás
- Bankkártyás fizetés

Címkék
A címkék segítenek abban, hogy szegmentáld az adatbázisod.
Például kérdéseket teszünk fel egy kvíznél és szimplán megcímkézzük a válaszokat.
Így rengeteg információt tudunk begyűjteni és villámgyorsan.
Ezeket a címkéket akár átküldhetjük az e-mail marketing alkalmazásunkba is.
A megadott példa esetében, például elindulhat egy szegmensre szabott automatizmus, attól függően, hogy alkalmazott vagy vállalkozó a feliratkozó.
Minél jobban szegmensre tudjuk szabni üzeneteinket, illetve az automata hírlevél sorozatunkat, annál jobb eredményt fogunk elérni.

Egyedi mezők
Ezeket a Manychatben custom fieldeknek hívjuk.
Három különböző típusuk van:

Rendszer mezők

User fields

Bot fields
A bot mezők segítségével elmenthetünk olyan adatokat, értékeket, melyek a teljes chatbotra vonatkoznak. Ezek rendszerint számértékek, de akár időpont is lehet.
Például

Változók
Ezt az e-mail marketingből már jól ismerjük.
Ha elmentettél egy választ egy egyedi mezőbe, akkor utána lehetőséged van arra, hogy az adott választ meghívd.
Ez a változó lehet szöveg, szám vagy akár dátum is.
Segítségével még jobban személyre szabhatjuk üzeneteinket.

Leiratkozás és feliratkozás

Kulcsszavak
A Manychatben lehetőséged van megadni kulcsszavak, amelyekre különböző üzeneteket definiálhatsz.
Általában ezt arra használjuk, hogy megválaszoljuk a user kérdéseit.
Én elsősorban a gombokkal való irányítást preferálom, de például egy webáruház esetén ezt se szabad kihagyni.

Üzenetsorozatok

Broadcast üzenetek
Ez az egyik legfontosabb előnye a Messenger chatbotoknak.
Segítségükkel tömegesen tudunk üzenetet küldeni a feliratkozóinknak.
Természetesen ingyen.
Két dologra érdemes figyelni velük kapcsolatban:
- Ne küldj promóciót
- Minden kiküldött üzenetedben legyen lehetőség a leiratkozásra

Sajnos Chatfuelben ez a lehetőség hiányzik.
A broadcast üzenetek kezelőfelülete amúgy így néz ki.

Rules (szabályok)
- ügyfélnek időpontja van egy szépségszalonba, tehát érdemes küldenünk neki értesítést aznap vagy előtte való nap is, hogy biztosan megjelenjen
- ha megszerezted a születésnapja dátumát, akkor minden évben küldhetsz neki üzenetet
- a bot érzékeli, ha valaki komolyan érdeklődik terméked iránt és küld neked egy értesítést, hogy minél előbb kapcsolatba lépj vele.

Feltételek
Ez az egyik leghasznosabb funkció a chatbotban.
Többek közt ez teszi lehetővé a személyre szabást.
Amire mi marketingesek mindig is vágytunk.
Csak erről az egy funkcióról lehetne írni egy ilyen útmutatót, annyira fontos.
Hiszen minél relevánsabb tartalmat tudunk küldeni a usernek, annál nagyobb eséllyel fog vásárolni tőlünk.
Az alábbi példában különböző üzenetet küldünk a férfiaknak és nőknek.

4. FEJEZET
Hogyan szerezz feliratkozókat?
Kész a chatbotod?
Nagyszerű, akkor most nézzük meg, hogyan tudsz feliratkozókat szerezni!
Annyit szögezzünk le, hogy itt sokkal egyszerűbb dolgod lesz, mintha e-mail címeket gyűjtenél.
Eddig több, mint 100 taktikát gyűjtöttem össze, most megmutatom a kedvenceimet.

Mi a stratégiai célom?
Ez a kedvencem, nem véletlenül kezdem vele a sort.
Ezzel a megoldással elképesztően egyszerűen és gyorsan tudsz majd feliratkozókat gyűjteni.
Hogyan építünk listát?

Rendszerszinten

Kampányokkal
Kommentre üzenet
Ez a kedvencem, nem véletlenül kezdem vele a sort.
Ezzel a megoldással elképesztően egyszerűen, olcsón és gyorsan tudsz majd feliratkozókat gyűjteni.
Itt egyszerűen egy Facebook posztot kötünk össze Manychattel.
Miután a látogató kommentelt, kap egy üzenetet, arra válaszol és feliratkozó lesz.
Innentől kezdve bármilyen folyamat elindulhat neki.
Facebook csoportban nem működik, csak oldalnál.


Habár nem ez volt a legsikeresebb koncepcióm és nem is futott sok ideig, ennek ellenére hozott 62 új feliratkozót, ami B2B piacon elfogadhatónak számít.
B2C piacon ezzel szemben, több ezer feliratkozót gyűjtöttem kampányonként.
40 ingyenes látogatószerző csekklista
Te láttad már?
Ha nem, akkor mindenképp nézd meg!
Facebook Messenger hirdetés
Ez a Messengert megnyitó hirdetés, amit angolul „click to messenger” hirdetésnek hívunk.
Ez úgy működik, hogy a látogató rákattint a hirdetés képére vagy a CTA gombjára.
Ezután felugrik neki a chat ablak és kap egy üzenetet.
Az üzenetben kell, hogy legyen egy gomb, ha erre is rákattint, akkor lesz feliratkozó.
Ennél egyszerűbb és olcsóbb feliratkozási módszer nem igen létezik.
Ha ezután elkéred az e-mail címét, akkor az még mindig csak 3 kattintás és egyszerre 2 csatornán építesz adatbázis.

Szerencsére a Manychatből is lehet már Facebook hirdetéseket indítani.
A Chatfuelben egyelőre nincs ilyen funkció.

Itt nem meglepő módon, Messengerhez kapcsolódó hirdetéseket tudsz létrehozni:
- Messengert megnyitó hirdetések
- Szponzorált üzenetek
- mert így integrálva van a hirdetés és az üzenet (flow), így több adatod lesz és pontosabban tudod majd optimalizálni a folyamatot
- könnyedén tudsz majd egyéni célközönségeket létrehozni, az előzőleg eltárolt adatok alapján
- Pontosan látni fogod, melyik hirdetés hozta legolcsóbban a feliratkozókat
Rögzített posztok Facebookon
Ez a technika tipikusan abban segít, hogy rendszerszinten gyűjts felhasználókat a botoba.
Én jelenleg ezt a megoldást a Facebook csoportomban alkalmazom és remekül működik.
De ugyanígy rögzíthetsz egy posztot a Facebook oldaladon is.
Itt is Ref URL-el dolgozunk és minél többet raksz ki, annál biztosabb, hogy rákattint a látogató.

Statikus feliratkozó doboz
Manychatben viszonylag egyszerűen tudsz létrehozni ilyen statikus dobozt, amelyet aztán kitehetsz a landing oldaladra vagy a weboldalad valamelyik részére.
Ehhez csupán egy kódot kell elhelyezned az oldaladon és már építheted is a listád.

Stratégiai partnerek
Ez az egyik legbrutálisabb technika.
Képzeld el, hogy van egy partnered, akinek van egy 10 ezer fős Messenger listája.
Egyszerűen csak megállapodtok, hogy ő kiküld egy üzenetet, melyben van egy Ref URL, akit érdekel, az rákattint és máris van néhány ezer feliratkozód.
Miért működik?
Mert, ha a vállalkozó véleményvezér is egyben, akkor nem lesz nehéz meggyőznie a követőit arról, hogy érdemes téged is követniük.
Nekem van olyan ügyfelem, aki a tanácsaim alapján 110 ezer (nem elírás) feliratkozót gyűjtött egy rém egyszerű trükkel.
A lista nincs szegmentálva, így nem tudhatjuk, hogy pontosan mi érdekli őket.
Tegyük fel, hogy neked kutyás gazdikra van szükséged.
Ő kiküld egy üzenetet, melyben megkérdezi, hogy van-e kutyájuk.
Innetől már egyszerű a történet.
Aki az igen gombra kattint, az a következő üzenetben megkapja az ajánlatot és a linket és sokkal nagyobb eséllyel fog rákattintani, mintha simán kiküldted volna az üzenetet a teljes listára.
Mondanom sem kell ,hogy ez működik influencerek esetén is.

Feliratkozás képre kattintással
Offline feliratkozó gyűjtés
Facebook Messenger kódok segítségével offline is tudsz feliratkozókat szerezni.
Az alábbi példa a Desperados sör kampányához kapcsolódik.
Ők a kódot az üvegre tették, magyarul aki beolvassa, az részt vesz egy nyereményjátékban.
Egyszerű folyamat, már-már túl egyszerű, tehát simán fel lehet turbózni.
Én például nem kérdezném meg, hogy melyik országban él a felhasználó, mivel ezt az információt alapból megkapjuk.

Én már 2017-ben feltettem a kódot a névjegykártyámra.

Mi a probléma ezzel a megoldással?
Az, hogy 2019 augusztus 15 után megszűnik.
Szerintem azért, mert a Facebook célja, hogy minél kisebb méretűvé tegyék a Messenger appot.
Szerencsére van alternatíva, hiszen QR kód mögé ugyanúgy be tudsz tenni egy Ref URL-t.
Feliratkozás chat ablakban
- segíthetek valamiben?
- bináris kérdés: neked van már chatbotod?
Gyakran felmerül a kérdés, hogy akkor most ezt használjuk vagy valamilyen hagyományos live chat megoldást, például az Olarkot.
Szerintem a válasz magától értetődő.


Youtube
Itt több lehetőséged is van és elsősorban itt is a Ref URL lesz a segítségedre.
A képen látható ügyfelem, ezzel a taktikával rengeteg feliratkozót tudott átterelni a Messenger botjába.
Neki nem volt nehéz, hiszen ismert véleményvezér, de ettől még neked is hozhat szép eredményeket.

Szeretnél egy átlátható csekklistát Youtube marketinghez?
Akkor kattints a gombra és küldöm is Messengerbe!
5. FEJEZET
Hogyan értékesíts chatbottal?
Lehet értékesíteni chatbottal?
Milyen lehetőségeink vannak?
Hogyan szegmentáljuk a listánkat?
Hogy néz ki a profi jelölt és ügyfél gondozás?

Hogyan értékesítünk chatbottal?
A chatbot elsősorban nem a lezárásra való.
Habár értem már el 10% feletti konverziót Messengeren belüli értékesítéssel, de mivel egyelőre nem automatizálható, így csak bizonyos cégeknek tudom javasolni.
Például, ha most indítottad el a vállalkozásod, akkor bármi áron, de vevőkre lesz szükséged. A pénz (profit) a céged oxigénje.
Ebben az esetben nem biztos, hogy a bankkártyás fizetés vagy az automatikus számlázás lesz a legfontosabb szempont.
Értelemszerűen az is számít, hogy mennyire bonyolult a terméked, én egy névvel ellátott kutyakendőt adtam el.
Ez sem feltétlenül igaz, mert többször adtam már el chatbotot chatbottal, ami azért egy elég bonyolult termék.
Ez a következőképpen szokott történni:
- A user feliratkozik.
- Egy ponton ír valamit vagy feltesz egy konkrét kérdést.
- Én azonnal kapok egy üzenetet Messengerben.
- Mielőtt rá írok, megnézem a Live chatben a róla gyűjtött adatokat.
- Ezután elkezdek vele beszélgetni.
- Ha komoly érdeklődő, akkor elkérem a számát és felhívom.
- A telefonon már viszonylag könnyen letudom zárni.
Ahhoz, hogy sok vevőt szerezz, szükséged lesz egy jó ajánlatra.
Az alábbi csekklistában minden ehhez szükséges építőelemet összeszedtem!
Kattints a gombra és küldöm Messengeren kersztül!
Szegmentálás
Alapvetően két fő szegmensed van, akiket mindenképpen el kell különítened.

Feliratkozó

Vásárló
Tehát mindenki, aki nem vásárolt, feliratkozó státuszt fog kapni.
Nekem viszonylag kevés ügyfelem van, így én manuálisan szoktam címkézni az ügyfeleim.
Hogy te hogyan oldod meg, az elsősorban attól függ, hol zárod le a jelöltjeid.
Szegmentálni sokféleképpen lehet, a legegyszerűbb megoldás egy kérdéssor létrehozása, de csinálhatsz egy kvízt is.
Én az előbbit preferálom, legalábbis rendszerszinten.
Én 3 kérdést szoktam feltenni a welcome üzenetem után közvetlenül:
- Alkalmazott vagy vállalkozó vagy?
- Milyen céged van?
- Van már chatbotod?
- Te készítetted a chatbotod? (ha igen, akkor jó eséllyel nem hoztad ki belőle a legtöbbet)
- Milyen alkalmazással készült? (ha Manychat, akkor tudok még további tippeket, folyamatokat adni)
- Elégedett vagy vele? (ha nem, tudok segíteni)
- Milyen e-mail marketing szoftvert használsz? (ha megfelelőt, akkor tudok segíteni az összekötésben)

Fontos, hogy ezt lehet sokkal egyszerűbben is csinálni, az én folyamataim igen kifinomultak.
A piros nyilak jelzik a kérdéseket.
Látszik, hogy ez nem egyszerű folyamat.
Automatizmusok indulnak el és állnak le.
Feltételekkel személyre szabom a tartalmakat.
Folyamatosan címkézem a válaszokat és az útvonal szakaszait.
A kommunikáció 4 szakasza

Rövid távú jelöltgondozás

Hosszú távú jelöltgondozás

Rövid távú ügyfélgondozás

Hosszú távú ügyfélgondozás

Rövid távú jelöltgondozás
- több csatornára is felíratjuk egy időben
- kevesebb konverziós pont lesz
- olcsóbban tudunk feliratkozókat szerezni

Rövid távú ügyfélgondozás
- eladok neki egy másik terméket (upsell, cross-sell)
- edukálom, segítem a termék használatában
- értékelést kérek tőle
- megkérem, hogy ajánljon egy ismerősének
- megkérdezem, hogy tudok-e neki segíteni valamiben

B2B
Itt igazából bármelyik példát feltudnám sorolni. Egyaránt fontos lehet az edukáció, értékelést is kell kérni és a mi mégfontosabb, ajánlást.
Talán még ennél is fontosabb, hogy vagy személyesen, vagy automatikusan írjunk rá, hogy tudunk-e valamiben segíteni.
Itt a cél, hogy sikeres legyen az ügyfél.

Webáruház
- Küldhetsz szállítással kapcsolatos információkat
- Kérhetsz értékelést
- Küldhetsz hasznos tanácsokat, trükköket a termékhez
- Eladhatsz kapcsolódó terméket
- Kérhetsz ajánlást
- Újra és újra értékesítheted gyorsan forgó terméked

Szépségszalon
Miután megvolt a kezelés, automatikusan kaphat egy üzenetet, hogy értékelje a szolgáltatást.
Küldhetünk neki értesítést a következő alkalomról is, nehogy elfelejtse. Ez egy gyakori probléma ebben az iparágban.
Hosszú távú jelöltgondozás
- Minél több több feliratkozó szerzése
- Minél előbb és minél több feliratkozót vásárlóvá konvertálni

- Eljut abba az élethelyzetbe, ahol már szüksége van a termékedre.
- Kap egy jó határidős ajánlatot (kampány)
- Broadcast üzenetek
- Szponzorált üzenetek

Sales vagy promó üzenet

Beszélgetés kezdeményezése

Hírek, blog cikkek
Egyre érzékenyebb területnek számítanak, ezért a Facebook igyekszik minél jobban lekorlátozni. Az biztos, hogy a Facebook eddig se szerette, ha olyannak küldtél külső linket, aki nem kérte.
Persze sokszor az is elég, ha elfelejti, hogy feliratkozott és letilt.
Hosszú távú ügyfélgondozás
Több csatornás kommunikáció
Már Whatsappra is tudsz chatbotot fejleszteni.
Egy picit máshogy működik, mint a Messengeren működő társa, mert közel sem annyi lehetőséget.
Itt nem gombokkal, hanem a beírt szavakkal irányítjuk a beszélgetést.
Nem hiszem, hogy ez fogja megváltoztatni az üzleti valóságod, hiszen 350-400 ezer magyar használja csak, gyakorlatilag tized annyian, mint a Messengert.

- Milyen funkciók lesznek benne
- Mi a különbség a Messengerhez képest
- Hogyan gyűjts feliratkozókat
- Hogyan értékesíts
- Milyen stratégiát alkalmazz
RCS

Youtube és Viber
6. FEJEZET
Haladó trükkök
Ebben a fejezetben igyekeztem összegyűjteni a kedvenc trükkjeim és a legyakorlatiasabban elmagyarázni őket.

Tanítsd a felhasználót
A Messenger chatbot működése sokszor nem egyértelmű.
Még a legjobb magyar marketinges szakemberek se értik mire jó, vagy hogy hogyan kell használni.
Tehát az átlag embertől se várhatjuk el ezt.
Ez egy nagyon hasznos taktika, mind az ügyfél, mind a te szempontodból egyaránt.
Lényegében ezt alkalmazzák a top alkalmazások, mert automatikusan tanítanak meg a használatukra.
Már az üdvözlő üzenetnél felhívhatod a figyelmét a kezdő lépésre.

Ezután kapja a welcome üzenetet, jobban mondva egy hosszabb onboarding (üdv a fedélzeten) folyamatot.
Itt további instrukciókat adsz, hogy mit csináljon.
Végtére ez azt jelenti, hogy folyamatosan irányítanod kell a beszélgetést a rendszeren belül.
Az alábbi példában se véletlen mondom, hogy kattintson a gombra, sajnos sokan beszokták írni a választ.

Szegmensre szabott csalitermék

Miután megválaszolta a 3 kérdésem, megkérdezem tőle, hogy kéri-e a videósorozatom.
Ezután ajánlok neki egy letölthető ebookot, amely a Messengeren történő listaépítésről szól.
Így szerzem meg az e-mail címét.
Hogy minél relevánsabb legyen neki, ezért szegmensre szabtam a csaliterméket.
Így sokkal többen fogják kérni, mintha egy általános témáról írtam volna.

Egyéni célközönségek
Még mindig szegmentálunk, kvázi célközönségeket hozunk létre.
Ezután nekik szóló hirdetéseket jelenítünk meg.
Másnéven a Facebook custom audience funkcióját fogjuk használni.
Az a szakmai meglátásom, hogy ennek a funkciónak egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben.


Készíts egy custom audiencet
Ehhez lépj be a Growth tools menüpontban található Ads-be.
Kezdj el létrehozni egy hirdetést, majd az Ad set részben hozz létre egy új egyedi célközönséget.


Határozd meg a szegmensed


Dinamikus hozzáadás


Állítsd be
Itt kiválaszthatod, hogy el akarod távolítani, vagy hozzá akarod adni az adott szegmenst a célközönségedhez.
Ezt egyébként e-mail marketingben is megtudod csinálni, ActiveCampaign tud ilyet.

- A meglévő feliratkozóidnak
- Új feliratkozókat szerzel a meglévők profilja alapján
- Meglévő vásárlóknak
- Új vásárlóknak a meglévők profilja alapján
Leiratkozás kimaxolása

External request
Magyarul ez egy külső hozzáférés és ez a chatbotok egyik legnagyobb előnye.
Ez lényegében annyit jelent, hogy a rendszered összekötheted, szinte bármilyen alkalmazással.
Lényegében adatokat továbbítasz és funkciókhoz férsz hozzá.

Ebben a példában a telefonod kötjük össze a Manychattel.
Ezáltal képes leszel lekapcsolni a Wi-Fi-t vagy a Bluetooth-t.

Lead pontozás

4 perces utánkövetés
Már sokszor elmondtam, hogy a chatbot folyamatokat tartalmaz.
A folyamatok pedig lépéseket.
Ezek a lépések gyakorlatilag konverziós pontokként működnek.
Ilyen pontból simán lehet 10-20 is egy beszélgetésben.
A probléma az, hogy ezeken a pontokon lemorzsolódnak a userek.
Ebből kifolyólag muszáj kimaxolnunk minden pontot, de persze az se jó, ha túlzásba visszük.
Ahogy a képen is látod itt annyi történik, hogy címkék hozzáadásával és elvételével, illetve egy feltétellel ellenőrizzük, hogy felhasználó tovább ment-e a folyamaton vagy megrekedt egy ponton.

Ahogy látod nálam lemorzsolódók 40%-át tudom így megmenteni, ami B2B piacon nem rossz.
B2C piacon még ennél is jobb eredményeket lehet elérni.

A/B teszt

Most te jössz
Remélem tetszett az útmutatóm a chatbotépítésről.
Ha igen, akkor kérlek írd meg kommentbe.
Ha kérdésed van, akkor azt is és én készséggel válaszolok rá.
Ha szeretnél más témában is ilyen gyakorlatias és átlátható tartalmat, akkor várom javaslatod.
Köszönöm szépen, hogy elolvastad!

Hello!
Van vmilyen elérhető gyakorlati tartalom chatbot építéassel kapcsolatban?